Seçim kampanya yöntemleri

Bahar havasına geçeceğiz havalar ısınıyor derken tüm ülkeyi seçim rüzgarı kapladı. Her parti ve cumhurbaşkanı adayı kendi kampanyalarını bir bir yayınlamaya başladı. Telefonda, sokaklarda veya televizyonda seçime dair paylaşımlar karşımıza çıkıyor. Peki bu kampanyaların içeriklerine bakmaya ne dersiniz? Kazandıran seçim kampanyasında neler olması gerekir, gelin birlikte değerlendirelim.  

Farkındaysanız artık seçim otobüsleri sokaklarda şarkılar eşliğinde gezmiyor. Kampanyalara dair içerikler daha çok sosyal medya veya internet üzerinden paylaşılıyor. Bu da demektir ki insanlara ulaşmak isteniyorsa ilk koşul, teknolojinin getirdiği fırsatları değerlendirmek. Bu yöntem hem daha ucuz hem de sokaklarda ulaşılabilecek insanlardan çok daha fazlasına erişmeyi sağlıyor.  

Teknolojiyi kullanırken de oy verecek insanları iyi tanımak gerekiyor elbette. Yani hedeflenelen seçmen kitlesi yaş veya cinsiyet gibi kriterler nedeniyle farklılık gösterdiği için herkesi içine alan bir kampanya başarılı olamıyor maalesef. Bu nedenle gruplara yönelik ayrı ayrı kampanyalar düzenleniyor. Gençlere Instagram, Twitter, Youtube veya Twicth gibi platformlar üzerinden ulaşılmak isteniyor. Yaş grubu biraz daha büyük olan insanlara ise televizyon, gazete veya Facebook gibi kanallardan erişilmek isteniyor. Başka bir yöntem olarak da sokaklardaki afiş ve ilan panoları kullanılıyor. 

Eğer bir seçim kampanyasından bahsediyorsak seçim müziğini konuşmadan geçemeyiz. Seçim dönemlerinde her aday veya parti için bir seçim sarkışı yazılır ve bestelenir. Başka bir yöntem de zaten hali hazırda bilinen bir şarkının üzerine yeni sözler yazılır. Ritmi tanıdık olan veya herkes bilinen bir şarkıyı kullanmak daha etkili bir yöntemdir. Hani sürekli dilimize dolanan ve asla nereden ezberlediğimizi bilmediğimiz seçim şarkıları var ya işte tam olarak onları kastediyorum. Bu şarkılar niye yapılıyor diye sorarsanız, ortak bir dil ve duygu yaratmak için kullanılıyor. Seçim mitinglerinde binlerce insan coşkuyla aynı şarkıyı söyleyince birlik olma duygusu daha kolay sağlanıyor. 

Peki seçim kampanyalarında başka ne gibi unsurlar var diye sorarsanız, sloganlar derim. Basit ama etkili sloganların kullanılması önemli elbette. Ancak günümüzde tek bir slogan işe yaramıyor maalesef. Seçim için slogan; sokaklar, internet ortamı, sosyal medya hesapları için ayrı ayrı yapılıyor. Her mitingin veya konuşmanın sonunda vurucu cümle olarak düşünebiliriz sloganları. Bunlar Twitter hashtagleri gibi biraz da. Sloganların akılda kalıcı, insanları harekete geçirici ve oy vermeye teşvik edici bir gücü var. 

Seçim adayları açısından bakalım dersek de imajın altını çizmek gerekir. Kıyafet, konuşma tarzı, nerede ne konuşulduğu, yanında kimlerin olduğu gibi detaylar bir adayın öne çıkmasını sağlayabilir. Sadece bunun için seçim kampanyalarında çalışan birçok insan var.  

Seçim kampanyasında hangi yöntem seçilirse seçilsin, duygulara hitap etmeyen bir seçim kampanyası olamaz. Gözümüzü dolduran, arada ince mesajlar veren veya ‘’evet ya aynen böyle’’ dedirten kampanyalar seçim kazandırır. Peki düşününce sizin aklınıza hangi seçimlerdeki hangi kampanyalar geliyor? Hangi kampanya başarılı dersiniz? 

Meraklısına konuya ilişkin okumalar:

  • Seçim Kazandıran Kampanyalar (Necati Özkan)
  • Kahramanın Yolculuğu (Necati Özkan)
Bu yazıyı paylaşın:
Sonraki yazı
BBC Radio Live Lounge: Yıldızlar birbirlerini coverlıyor
Önceki yazı
Teoman’ın Koyu Antoloji’si

Başlıklardan...